Informació d'aquesta consulta
Consulta pública prèvia
1.- Problemes que es pretenen resoldre amb la modificació normativa
L’Organització Mundial de la Salut (OMS), en diversos estudis i treballs realitzats ha manifestat que la contaminació de l’aire representa un important risc mediambiental per a la salut, i reduint aquesta disminueix el risc de mort per aquests contaminants i les malalties que se’n deriven (asma, malalties pulmonars, problemes circulatoris...).
Com més baixos siguin els nivells de contaminació de l’aire, millor serà la salut cardiovascular i respiratòria de la població, tant a curt termini com a llarg termini.
Activitats com la indústria, el transport o la producció d’energia, entre d’altres, poden produir emissió de contaminants a l’atmosfera i afecten negativament en la qualitat de l’aire que respirem. La contaminació atmosfèrica constitueix un dels principals riscos ambientals per a la salut de les persones. Les persones amb malalties respiratòries, circulatòries, nadons, infants, gent gran i les dones embarassades són els grups més vulnerables davant aquest problema.
Per tant, un aire net és un requisit bàsic per a la salut humana i el benestar de la ciutadania.
Els principals contaminants atmosfèrics són les partícules en suspensió (PM), el diòxid de nitrogen (NO2) i l’ozó troposfèric (O3). Aquests contaminants, depenent de la seva concentració a l’aire i els factors de risc d’exposició de les persones, poden tenir efectes perjudicials per a la salut a curt i/o a llarg termini.
2.- Necessitats i oportunitats per a l’aprovació de la modificació normativa
La Unió Europea va aprovar la Directiva 2008/50/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa, i la Directiva 2004/107/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de desembre de 2004, relativa a l’arsènic, el cadmi, el mercuri, el níquel i els hidrocarburs aromàtics policíclics en l’aire ambient. Aquesta normativa ha estat transposada a l’ordenament jurídic espanyol a través de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i del Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.
Reial Decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions, es desplega aquesta obligació establerta per la Llei de canvi climàtic.
Decret 132/2024, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Pla de qualitat de l'aire, horitzó 2027, el Pla d'acció a curt termini per alts nivells de contaminació de l'aire i les determinacions normatives per assolir els objectius de qualitat de l'aire.
A la ciutat de Santa Perpètua de Mogoda es realitzen mesures de qualitat de l’aire en continu a través d’una estació automàtica ubicada al carrer Girona cantonada amb Avinguda Onze de Setembre que forma part de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat de Catalunya. També s’han realitzat mesures puntuals en altres punts de la ciutat.
La Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica obliga a implantar una zona de baixes emissions a la ciutat de Santa Perpètua de Mogoda, amb el que cal dotar dels instruments legals per a la seva implantació.
Aquestes zones de baixes emissions han de permetre millorar la qualitat de l’aire de la ciutat.
3.- Objectiu de la modificació normativa
Els objectius de l’Ordenança de les zones de baixes emissions de la ciutat de Santa Perpètua de Mogoda són:
Reduir les emissions atmosfèriques derivades de la mobilitat causada pel trànsit rodat.
Millorar la qualitat de l’aire a la ciutat.
Complir els objectius de qualitat de l’aire establerts a la normativa sectorial vigent i a les noves directrius mundials establertes per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) mitjançant l’establiment de zones de baixes emissions.
L'article 14.3 de la Llei de canvi climàtic i transició energètica defineix la zona de baixa emissió com “l’àmbit delimitat per una Administració pública, en exercici de les seves competències, dins del seu territori, de caràcter continu, i on s'apliquen restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles per millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte hivernacle, d'acord amb la classificació dels vehicles pel nivell d'emissions d'acord amb allò establert al Reglament General de Vehicles vigent”, és a dir, les etiquetes ambientals.
Comprova si el teu vehicle disposa d'etiqueta ambiental al web de la DGT (enllaç extern) https://www.dgt.es/.galleries/enlaces/sede/vehiculos/distintivo-ambiental. Aquestes es poden es poden adquirir a la web de Correus (ellaç extern) https://www.correos.es/es/es/particulares/para-el-ciudadano/servicios-de-la-dgt/distintivo-medioambiental, presentant el permís de circulació del vehicle i el DNI/NIE del titular.
4.- Solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
L’objectiu de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica amb la obligatorietat de les zones de baixes emissions per ciutats de més de 20.000 habitants és reduir la principal font d’emissió de contaminants atmosfèrics en les zones urbanes de la ciutat, que és el trànsit rodat.
La implantació de zones de baixes emissions ha esdevingut una obligació imposada per a la ciutat de Santa Perpètua de Mogoda, en virtut de L’article 14.3.de la Llei 7/2021, de 20 de maig de canvi climàtic i transició energètica.
Per tant, no es contemplen solucions alternatives donada la obligatorietat de compliment de la Llei i no es contemplen solucions no normatives mitjançant un instrument diferent a la disposició administrativa de caràcter general (ordenança o reglament) atès que és aquest l’instrument jurídic idoni per regular obligacions de caire general dirigides a tota la ciutadania.
Compartir